Het team achter Bakkerij van Doorn

Bakkerij van Doorn is een familiebedrijf en wordt gerund door Mark, Maikel, Rien en Hanneke van Doorn.

Ons bedrijf draait op passie, gedrevenheid en liefde. Liefde voor het product en natuurlijk voor onze vele trouwe klanten. We zijn voortdurend bezig met kwaliteit en het verbeteren van onze degen. Ons doel? De beste bakkerij van Nederland zijn.

Voor ambachtelijk brood en gebak gaat Sint-Michielsgestel en omgeving al meer dan 100 jaar naar onze bakkerij. Elke dag maken we heerlijke broden zoals echt speltbrood en desembrood van hoogwaardige kwaliteit. Ook ons exclusieve banket staat bekend om haar superieure smaak en afwerking. Elke dag weer gaan onze producten letterlijk als warme broodjes over de toonbank. In een ambachtelijk bedrijf als een bakkerij is vakmanschap natuurlijk onmisbaar. Dat vakmanschap is voor een deel ervaring die we van onze voorgangers hebben meegekregen. Daarnaast zijn we nog regelmatig in de spreekwoordelijke schoolbanken te vinden voor bijscholing en cursussen. Ons vakmanschap, dat proeft u in ons brood en banket.


Medewerkers

taart

Mark van Doorn

Ik mag elke dag echt ambachtelijk brood bakken. Dat doe ik door tijd en aandacht te besteden aan elk brood. Zo hebben we elke dag weer vers en luchtig spelt- en desembrood. Mijn geheim? Dat zit hem in de finesse en onze eigen recepten. Daarmee maak ik echte Van Doorn-broden. En dat proeft u!


taart

Maikel van Doorn

Dagelijks ben ik druk bezig met planning, personeelszaken, administratie en voedselveiligheid. Voor veel klanten ben ik nog altijd het eerste aanspreekpunt. Het leukste vind ik om voor iedere klant de juiste oplossing te bedenken.


taart

Rien van Doorn

Nadat ik samen met mijn vrouw onze zoons heb opgeleid om de bakkerij over te nemen treed ik wat meer naar de achtergrond. Toch sta ik nog elke dag in de broodbakkerij, bijvoorbeeld om de technische dienst in het bedrijf te doen. Ik heb het volste vertrouwen in mijn opvolgers.


taart

Hanneke van Doorn

Elke morgen ben ik om 4 uur aanwezig om onder andere het brood te snijden en bestellingen klaar te zetten voor onze zakelijke afnemers. Verder sta ik ook wel bekend als manusje van alles.”


 

De geschiedenis van Bakkerij van Doorn

Sint-Michielsgestel, Beekkantstraat 138b, de jaren 1860 -1870. Joseph van Griensven, van beroep wagenmaker, had daar een timmerbedrijf. Hij was gehuwd met Hendrika van Boxtel. Er waren (voor zover bekend) twee zonen: Marinus en Frans.

De eerste zoon Marinus werkte met vader mee in het timmerbedrijf. De tweede zoon Frans werkte als bakkersknecht bij een baas.

In 1891 overleed vader Joseph van Griensven. Marinus zette het bedrijf voort en verplaatste het enige jaren later naar de Nieuwstraat. Hij was inmiddels getrouwd en bouwde naast de timmerwinkel een prachtig woonhuis. Dat huis staat er nog steeds, aan de Nieuwstraat 28.

Nu vertellen we verder over de tweede zoon Frans, want hij is een belangrijke persoon in dit verhaal. Na enige jaren als bakkersknecht gewerkt te hebben, wou Frans graag voor zichzelf beginnen. Hij woonde nog thuis bij zijn moeder aan de Beekkant. Zij vroeg als eigenaresse bij de gemeente in augustus 1906 een vergunning aan voor het oprichten van een broodbakkerij.
Die vergunning werd verleend, mits het strooien dak werd vervangen door een pannendak en aldus geschiedde.
De aangevraagde vergunning werd in 1938 bevestigd bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Den Bosch.


 Er stond ingeschreven: "1906 op naam van Fa. Frans van Griensven eigenaar, er werd hem op de datum van 1906 een vestigingsvergunning verleend". De timmerwinkel werd aangepast, er werd een houtoven geplaatst die gestookt werd met takkenbossen (musters).

Brood werd vooralsnog uitsluitend bezorgd, met een transportfiets met daarop een grote bakkersmand. De omzet groeide en er kwam een paard en wagen waardoor de bezorging vlugger ging en niet zo vermoeiend was.
In 1911 trouwde Frans met Adriana van Doorn. Zij stamde uit een echte bakkersfamilie en daarmee had Frans niet alleen een vrouw getrouwd, maar ook nog een knechtje in de bakkerij! Hier komt ook de naam Van Doorn in beeld.
Een winkel was er nog steeds niet. Mensen uit de buurt kwamen wel brood halen, wat door Adriana rechtstreeks uit de bakkerij verkocht werd. Het huwelijk van Adriana en Frans bleef kinderloos, wat ze heel jammer vonden. Wordt er toch voor een opvolger gezorgd?




Gelooft u in goddelijke voorzienigheid?

Lees maar: in Lierop woonde een broer van Jana van Doorn, Sjef van Doorn. Zijn zoon Wim moest voor zijn gezondheid verandering van lucht hebben. Wim kwam daardoor op driejarige leeftijd in 1917 voor een vakantie van een half jaar naar Gestel. In 1920 moest hij weer om ons onbekende redenen naar Gestel. En omdat het huwelijk van Frans van Griensven en Jana van Doorn kinderloos was, werd deze Wim van Doorn als pleegzoon aangenomen. Hij werd in Helmond uitgeschreven uit het bevolkingsregister en in Gestel ingeschreven.

Tot vreugde van zijn pleegouders koos hij voor het bakkersvak en was het voorbestaan van de bakkerij verzekerd.

Er dreigde echter oorlogsgevaar. In 1939 werd Wim opgeroepen voor de militaire dienst. Op 10 mei 1940 brak de oorlog uit en op 15 mei 1940 capituleerde het Nederlandse leger. Na dagen van spanning kwam het droevige bericht: Wim van Doom was in de oorlogsdagen gewond geraakt en op 15 mei 1940 overleden te Dordrecht. "Hij gaf in edele strijd zijn leven voor het Vaderland" stond op zijn gedachtenisprentje. Het lichaam van Wim rust temidden van zijn strijdmakkers te Dordrecht.

Het leven ging verder. Het Klein Seminarie in Sint-Michielsgestel, waar jeugdige jongens een priesteropleiding kregen, werd in de oorlogsjaren als gijzelingskamp door de Duitsers gevorderd. Veel bekende Nederlanders werden daar gegijzeld en op transport gesteld naar kamp Vught, alwaar ze gefusilleerd werden. Voor de oorlog was het Klein Seminarie een priesteropleiding met een eigen bakkerij, boerderij enzovoorts. Na de oorlog werden die niet meer in gebruik genomen. De leverantie van brood werd daardoor gegund aan de twee bakkers in Gestel, Frans van Griensven aan De Beekkant en Van der Velden aan de Schijndelseweg.
Nou moest er toch hulp komen, want Frans van Griensven en zijn vrouw Jana van Doorn konden de vraag niet alleen aan. Ze gingen samen naar Lith, waar Marinus van Doorn woonde. Hij was een broer van Jana en twee van zijn zonen kozen voor het bakkersvak. Frans en Jana van Griensven - Van Doorn waren dus niet voor niets naar Lith gegaan: neef Wim ging graag mee naar Gestel. Na een gesprek met zijn ouders en onder het genot van enkele borreltjes was men het vlug eens geworden. En zo kwam er toch nog een opvolger voor de bakkerij in Gestel.

In 1948 heeft Wim van Doorn samen met zijn vrouw Truus van Zoest, die ook in Lith geboren is, de zaak overgenomen. Hun gezin kreeg vier dochters en vier zonen, helaas daar zat geen bakkersbloed in. In 1955 was er een nieuwe bakkerij gebouwd achter de bestaande, met een nieuwe heetwateroven , en werd van de oude bakkerij een winkel gemaakt.
In 1976 werd achter de nieuwe bakkerij een nieuw prachtig woonhuis gebouwd. In 1977 werd het oude gebouwtje gesloopt en verscheen er een nieuw winkelpand, dat modern werd ingericht en aan alle eisen voldeed. Het was een pand compleet met koeling en diepvries, kantoorruimte, een aparte ruimte voor brood en banket en een ruim magazijn voor de opslag van bakkerijgrondstoffen.


 

Niet alles is te voorzien

Op 2 januari 1978 werd Wim van Doom voor onderzoek opgenomen in het ziekenhuis te 's-Hertogenbosch. Helaas kwam een dag later, op dinsdag 3 januari 1978, het bericht dat hij plotseling was overleden.
De weduwe Van Doom-Van Zoest zette het bedrijf voort, gesteund door haar zoon Rinus-Jan.
Het was echter niet meer wat het zijn moest. Er werd geen brood meer gebakken, er werkten alleen nog twee banketbakkers. Het brood werd betrokken van derden en al gauw kreeg dat het etiket fabrieksbrood. Na veel praten en onderhandelen werd op 1 augustus 1978 het bedrijf overgenomen door Mari van Doom. Hij was geboren in Lith als een zoon van Marinus van Doorn en dus een broer van de op 3 januari 1978 overleden Wim van Doom.

Mari begon in de bakkerij in Sint-Michielsgestel samen met zijn vrouw Sjan aan een nieuwe mijlpaal in hun leven. Ze hadden een zoon Rien, die in Wageningen op middelbaar niveau een opleiding volgde voor brood- en banketbakker, welke hij ook met succes heeft afgesloten.

In november 1983 kwam zoon Rien van Doorn in de zaak, nadat hij enkele jaren op diverse plaatsen ervaring opgedaan had in zowel het groot-, midden- als kleinbedrijf. Het werd een Vennootschap onder Firma. Ook Hanneke, de vrouw van Rien, was regelmatig werkzaam in winkel en bakkerij.

Op 5 augustus 1981 was Rien van Doorn met zijn Hanneke van der Steen getrouwd. Uit dit huwelijk zijn vier kinderen geboren, drie zonen en een dochter. Twee van hun zonen volgen nu een gedegen opleiding tot brood- en banketbakker en hiermee kan de continuïteit van het bedrijf zeer waarschijnlijk ook in de toekomst gewaarborgd worden. Een andere zoon verzorgt de administratie en regelt de personeelszaken.


 

Verbouwing bakkerij en winkel

In 1985 werd er geïnvesteerd in de verbouwing van de bakkerij: een nieuwe oven, nieuwe kneedmachines en een compleet nieuwe deegverwerkingsset. In 1987 kwam er een nieuw winkelinterieur en eind 1987 werden er twee silo's geplaatst, waarvoor ruimte werd gemaakt in de garage. Hiermee was het gesjouw met zakken bloem en meel voorgoed voorbij. Na nog meerdere kleine investeringen was Bakkerij Van Doorn met recht een modern bedrijf te noemen.

Het ging goed, de omzet groeide en het personeelsbestand werd uitgebreid. Mari van Doom maar ook zijn vrouw Sjan kon het wat rustiger aan gaan doen. Op 1 januari 1990 werd het bedrijf overgenomen door Rien en Hanneke en de rechtsvorm werd een Vennootschap onder Firma. De woensdag was hun vrije dag, dan was vader Mari van Doom in alle vroegte al in de bakkerij aan het werken en kwam zijn vrouw om 7 uur, om de winkel te voorzien van brood en banket, de bestellingen klaar te maken en klanten te helpen. Tot 13.00 uur, omdat de winkel op woensdag vanaf dan gesloten was.

In 1994 volgde een tweede uitbreiding. Een verbouwing bleek noodzakelijk om ruimte te krijgen in de bakkerij. Er werd een nieuwe banketbakkerij bijgebouwd, zodat de brood- en banketproductie voortaan gescheiden van elkaar konden plaatsvinden.


 

Uitbreiding van de bakkerij aan de kant van de Rietzanger

Om de gebakken producten zoals met name het versgebakken brood op tijd in de winkels te krijgen, werd het machinepark fors uitgebreid. Er moest meer ruimte komen en daarvoor was een verbouwing dringend nodig. Dat gebeurde in de tweede helft van 1996. Er kwam in totaal 20 vierkante meter bij de bakkerij. De kap werd verhoogd zodat de silo’s vanuit de garage naar de zolder konden worden verplaatst. Zo kwam er in de garage meer ruimte voor het opslaan van grondstoffen.

Ook de apparatuur in de bakkerij werd vernieuwd. Er kwamen steeds meer machines bij. Op dit moment beschikt Rien van Doorn of Van Doorns’ bakkerij over vier kneedmachines voor grote en kleine degen. Ook werd er een remrijstkast geplaatst, die de arbeid verlicht en de nachtarbeid werd verplaatst naar de dag. Hierover kunt u later iets meer over lezen. Twee nieuwe ovens werden geplaatst, zodat het bakproces vlot achter elkaar kon plaatsvinden.
Alles in de bakkerijen is voorzien van roestvrijstalen werkbanken en afsluitbare roestvrijstalen kasten voor de opslag van grondstoffen. In het broodmagazijn zijn roestvrijstalen broodrekken gekomen en in de banketbakkerij een grote vaatwasmachine.
Het assortiment van brood en broodjes enzovoorts dat elke dag vers gebakken wordt, is in zeer grote variatie aanwezig. Natuurlijk ontbreken de echte Brabantse worstenbroodjes niet: een van de vele specialiteiten van Bakkerij van Doorn.

In november 1994 opende Rien van Doom een filiaal aan het Campanulaplein, in een winkelcentrum waar al meerdere zaken gevestigd waren. Dit was een succes, de winkel liep vanaf het begin naar volle tevredenheid.
In oktober 2000 werd er een filiaal geopend aan de Boschweg in Schijndel. Een geweldige openingsreclame zorgde in deze winkel voor een nog steeds groeiend klantenbestand en een prachtige omzet.


 

De banketbakkerij

Zoals hierboven reeds verteld werd, vond er in 1994 een verbouwing van de bakkerij plaats om ruimte te hebben voor een aparte banketproductie. Ook werd er tijdens die verbouwing een grote diepvriescel geplaatst. Er werd steeds meer geïnvesteerd in koel- en vriesruimte.
In de banketbakkerij worden nog steeds iedere dag de slagroomgebakjes, slagroomtaarten, nogatinetaarten, chocolade- en Bossche bollen, diverse vlaaien, vruchtengebak enzovoorts als eerste in een groot assortiment gemaakt en afgewerkt.

Al eerder werd verteld over de roestvrijstalen werkbanken en kasten, die ook in de banketbakkerij aanwezig zijn. Couverturebakken voorzien van een thermostaat houden de chocolade op de juiste temperatuur en daardoor zijn de bakkers altijd gereed voor het maken van elk willekeurig chocoladeproduct.
Voor het maken van cake, kapsel voor taarten, vlaaidegen, soezen voor chocolade- en Bossche bollen en zeker niet te vergeten de progres voor de bekende nogatinetaarten (dit recept is alleen bekend bij Rien van Doorn) hebben de bakkers in de banketbakkerij de beschikking over een grote en een kleine spiraalmixer, waar met diverse hulpstukken alles geklopt, gedraaid, gemengd en eventueel gekneed kan worden. Ook zijn er twee slagroomapparaten aanwezig, die tijdens het kloppen van de slagroom gekoelde lucht in het product blazen, waardoor men lekkere luchtige slagroom krijgt. Voor al het afgewerkte banket beschikt men over een grote koelcel en in de winkel staat dit in een moderne, gekoelde toonbank, zodat de klant het hele assortiment goed kan overzien.
Tenslotte is er een halfautomatische uitrolmachine, waar alles plat gerold wordt. Denk maar aan gevulde koeken, de vlaaidegen, bladerdeeg voor boterletters, tompouce enzovoorts.
In de banketbakkerij is de aandacht gericht op zeer efficiënt werken, met de kwaliteit hoog in het vaandel.



De winkel

In 2002 heeft de winkel van Bakkerij Van Doorn een ware metamorfose ondergaan. Zo maakte de voorgevel een kleine draai rechtsom. De gevel werd verplaatst van de Rietzanger naar de Beekkant, die de winkel een beter aanzien geeft. In de moderne, gekoelde toonbank kan de temperatuur apart ingesteld worden voor slagroomgebak, bonbons en chocolaatjes en natuurlijk ook voor hartige broodjes zoals frikadel-, ragout- en ham/kaasbroodjes. Alle producten kunnen zo op de juiste temperatuur gehouden worden.

In de winkel staan verrijdbare broodrekken, die een goed overzicht geven van alle broodsoorten die er te koop zijn. Harde broodjes, zachte bolletjes, croissants enzovoorts liggen hier uitgestald. Ook kan men bij Bakkerij Van Doorn terecht voor diverse hartige broodjes en belegde broodjes.
Zowel in de winkel aan de Campanulastraat als in de winkel aan de Boschweg in Schijndel treft men dezelfde inrichting aan als in de Rietzanger. In de drie winkels is een winkeloven geplaatst voor het afbakken van divers kleingoed, zoals appelflappen, gevulde koeken en kwarkbolletjes. Deze komen op die manier zo vers uit de winkeloven.
Alle winkels zijn voorzien van een computergestuurde kassa. Ieder product staat apart vermeld en wordt ook apart aangeslagen. Op deze manier krijgt men een goed overzicht van de dagelijkse verkoop van de verschillende producten.


 

Fijn Lijntje

Eén van de producten van Bakkerij Van Doorn is een speciale vermelding waard. Nu iedereen bezig is met zijn of haar lijn, komt Rien van Doorn met een koolhydraatarm brood, het zogenaamde Fijn Lijntje.
De Belgische Ingenieur F. Vanlommel, voedingscheikundige, ontwikkelde Fijn Lijntje voor het welzijn van zijn vrouw. Tegenwoordig eet niet alleen mevrouw Vanlommel maar vele Belgische vrouwen en ook mannen met haar dagelijks het Fijn Lijntje brood.
Fijn Lijntje is dan ook meer dan alleen een dieet. Het is een voedingsmethode die je heel erg gemakkelijk je hele leven vol kunt houden. Met het succes in België ging Vanlommel naar Nederland. Aanvankelijk vond hij bij de Nederlandse bakkers geen interesse voor zijn product, totdat Vanlommel bij Rien van Doorn in Sint-Michielsgestel kwam. Rien zag wel iets in het Fijn Lijntje, hij vond het een uitdaging.

Medio 2003, na het maken van diverse proefbaksels, kwam Fijn Lijntje in de verkoop bij Bakkerij Van Doorn. In het begin verliep de verkoop heel rustig, maar de mensen die het aten waren vol lof en zo bereikte het de media.
In januari 2004 brak het spektakel los. Het werd een gekkenhuis rondom Fijn Lijntje! De regionale maar ook landelijke dagbladen schreven over het bijzondere brood waarmee je af kon vallen, gebakken door Gestelse bakker Rien van Doorn. Zelfs TV-zender SBS kwam in de bakkerij en winkel filmopnames maken, die nog diezelfde avond werden uitgezonden in het nieuwsprogramma 'Hart van Nederland'. Heel Nederland aan het lijnen met Fijn Lijntje! Vanuit alle hoeken van ons land kwam men het brood halen, er werden zelfs wekelijks vele dozen met Fijn Lijntje verstuurd naar adressen door heel Nederland. Hanneke van Doorn had haar handen meer dan vol aan de administratie. Het was een behoorlijke klus om het allemaal op tijd ingepakt te krijgen, te voorzien van een adres en voor sluitingstijd bij het postkantoor te brengen. Daar stond een extra container klaar om de zending met een postwagen verder het land in te brengen en dit gebeurde vrijwel dagelijks.
Iedereen kan begrijpen dat deze drukte niet vol te houden was. Daarom werd er contact gezocht met de verkoopondersteunende organisatie De AmbachtsBakker, waar Bakkerij Van Doorn al enige tijd bij aangesloten was. Nu mochten alle bakkers die hierbij aangesloten zijn dit Fijn Lijntje brood gaan bakken.

Rien van Doorn ging wel zelf verder. Hij ontwikkelde nog meer producten voor de koolhydraatarme voedingsmethode zoals het donker Fijn Lijntje, wat een iets fijnere smaak geeft, mini-kaasbolletjes, ciabatta’s en croissants. Tegenwoordig, anno 2006, is het hele Fijn Lijntje assortiment in het bakschema van Bakkerij Van Doorn opgenomen.
De Belgische ingenieur F.Vanlommel ging verder om het Fijn Lijntje brood nog beter en smakelijker te maken. Na veel laboratoriumonderzoek en diverse proeven is het smaakvolle, koolhydraatarme en vernieuwde Fijn Lijntje brood verkrijgbaar.


Remrijskast

In de vroege morgen als bijna iedereen nog slaapt, begint de bakker aan zijn werkzaamheden. Zo is het vele, vele jaren gegaan maar de techniek staat niet stil. Ook voor de bakkerij werken de machinefabrieken mee aan de automatisering van het vak. En zo is er al enkele jaren de zogenaamde remrijstkast. Hierdoor wordt de nachtarbeid verschoven naar de dag. Wat in de morgen vanaf 2.00 uur gebeurde, geschiedt nu in de middag.
De kneed- en rijstijden zijn gelijk aan de nachturen, want lekker brood heeft zijn tijd nodig. De temperatuur, de kneedtijd van het deeg, de rijstijden en het vakmanschap van de bakker... het zijn allemaal belangrijke kenmerken voor de kwaliteit van brood. Wanneer het deeg de kneed- en rijstijden heeft doorlopen en het in de bakblikken ligt, gaat het de remrijskast in. Afhankelijk van de tijd wanneer de volgende morgen gebakken wordt, is de computer ingesteld op de juiste temperatuur. Deze ligt meestal onder de nul graden Celsius, zodat het rijzen geremd wordt. De computer zorgt ervoor dat de temperatuur en de vochtigheidsgraad geleidelijk oplopen, zodat het deeg voldoende gerezen is wanneer de bakker het de volgende morgen gaat bakken. Dat is de tijd waarop de computer is ingesteld. Ook de ovens zijn computergestuurd. Hier wordt de juiste tijd en temperatuur ingesteld, zodat de ovens op een prima temperatuur zijn om te bakken. Hierdoor is er voor de bakkers en hun medewerkers een beter sociaal leven mogelijk.
De laatste aanwinst is een volautomatische broodjesmachine waar op ambachtelijke wijze vele broodjes en krentenbollen enzovoort verwerkt worden. Het grote voordeel is dat deze machine door één man bediend kan worden.

De ontwikkelingen gaan door. Ook voor Bakkerij Van Doorn staan er de komende jaren meer investeringen op stapel.

 


Duurzaamheid

Bakkerij van Doorn voelt zich verantwoordelijk voor zijn gedrag en het effect van zijn handelen op de omgeving. Daarom streeft Bakkerij van Doorn ernaar een duurzame of maatschappelijk verantwoorde onderneming te zijn en zo een balans te realiseren tussen gezond resultaat, een beter milieu, welzijn van medewerkers en een bijdrage aan de maatschappij.
Bakkerij van Doorn ontwikkelt actief beleid om duurzaam te ondernemen. In de komende jaren worden grote stappen gezet om uiteindelijk te komen tot een innovatief MVO-beleid voor de gehele organisatie. Het certificaat FSSC 22000, de internationale kwaliteitsnorm voor het voedselveiligheidssysteem, garandeert dat Bakkerij van Doorn daarbij een hoog niveau van voedselveiligheid en bedrijfsprocessen realiseert.

De maatregelen om het duurzaam functioneren van Bakkerij van Doorn continue verder te ontwikkelen komt terug in alle bedrijfsprocessen.
Bakkerij van Doorn onderscheidt enkele speerpunten in zijn duurzame beleid. Deze zijn hieronder benoemd. Per speerpunt zijn hieronder enkele van de genomen maatregelen genoemd. Duurzaamheid in ondernemerschap vergt continue aandacht en alertheid. Daarom is het aantal maatregelen groot.
Veel maatregelen hebben een breder effect dan alleen bijvoorbeeld energiebesparing of afvalbeperking. Vaak leiden maatregelen ook tot resultaat op andere punten zoals de verbetering van processen en daarmee de eindkwaliteit of de verbetering van arbeidsomstandigheden.
Al met al leiden de genoemde maatregelen tot een verbetering van de arbeidsomstandigheden door een betere werkomgeving, betere routing en ruimtewinst. De resultaten van het bedrijf verbeteren relatief door de bijbehorende afname van kosten.

Energiebesparing

Bakkerij van Doorn neemt – passend bij hun bedrijf – in toenemende maatregelen om energie te besparen (en in combinatie daarmee arbeidsomstandigheden te verbeteren en het milieu te ontzien). Daarbij laten ze zich onder meer adviseren door speciale technische bakkerijadviseurs.
Door alle maatregelen verbetert de kwaliteit en constantheid van de processen en producten in de bakkerijen. Dat zorgt naast energiebesparing en betere arbeidsomstandigheden onder meer ook voor afname van de hoeveelheid uitval en afval.
Enkele maatregelen voor energiebesparing door Bakkerij van Doorn:
• Het gebruik van zoveel mogelijk daglicht in de bedrijfsruimten.
• Het aanpassen van bakkerijprocessen, zodat zoveel mogelijk tijdens daglicht wordt gewerkt.
• Het toepassen van led-verlichting door het gehele bedrijf, van magazijn tot winkelvitrine met als resultaat: meer licht met minder stroom.
• Hergebruik van warmte van koelmotoren om de bedrijfsruimte te verwarmen.
• Het optimaal isoleren van het bedrijf bij ver- en nieuwbouw • Het aansluiten van de compressoren voor perslucht op tijdklok die de installatie uitschakelt als hij niet nodig is.
• Het tijdig reiniging van koel- en vriesapparatuur, zodat minder energie wordt gebruikt dan wel weglekt.
Afvalbeperking
Bakkerij van Doorn onderscheidt voedselafval en overig afval. Voor beide afvalstromen streeft Bakkerij van Doorn naar preventie en opwaardering van afval door het slimmer maken van de productie- en afvalketen.

Voedselafval

Voedselverliezen leiden tot economisch verlies. Dit verlies is groter naarmate de retourstroom slechter wordt benut. Ook zorgen voedselverliezen voor extra milieudruk: overbodig energieverbruik, onnodige CO2-uitstoot, overbodig waterverbruik en extra transportkilometers op de Nederlandse wegen. Voedselverliezen raken ook aan ethische aspecten zoals de wereldvoedselproblemen. Preventie en opwaardering van voedselafval zijn daarom een belangrijk speerpunt in het duurzame beleid van Bakkerij van Doorn.
Enkele maatregelen voor preventie van afval:
• Nauwgezet beheer van verse producten;
• Werken conform een stringent eigen kwaliteitsysteem (BRC, FSSC22000), onder meer gericht op het realiseren van hoge kwaliteit in producten en processen (leidt tot minder uitval en dus afval); • Elektronisch bestellen zorgt voor meer last-minute en dus meer nauwkeurige bestellingen; • Actief promoten van bake-off producten waardoor naar behoefte kan worden gebakken; • Mee terugnemen van overgebleven brood bij afnemers; • Aanbieden van retourproducten aan Voedselbanken; • Minimaliseren van verpakkingen waar mogelijk; • Beperken van papierafval door klanten aan te bevelen elektronisch te bestellen; • Versturen van de dagelijkse orderbevestigingen per mail in plaats van op papier; • Beperken van papier afval door schriftelijke communicatie (waaronder facturatie) via mail en internet in plaats van op papier.
Enkele maatregelen voor het opwaarderen van afval • Opwaarderen van afval door het scheiden van alle papier, glas, plastics, vet, etc. om zoveel mogelijk hergebruik haalbaar te maken;; • Ondersteunen van het branche-initiatief om te zoeken naar manieren om afvalproducten op te waarderen naar nieuwe consumentenproducten.

Het milieu minder belasten

 

• Bakkerij van Doorn heeft een uitgekiend routenetwerk van afnemers verspreid over de hele regio. Daardoor is de afstand tussen de oven van de bakker en de eter bij de afnemers van Bakkerij van Doorn letterlijk zeer kort.
• Voor een deel van het assortiment gebruikt Bakkerij van Doorn biologische ingrediënten met EKO-keurmerk (SKAL). Deze producten worden promotioneel extra ondersteund. Het aandeel biologische producten wordt geleidelijk uitgebreid.
• De seizoensgebonden ingrediënten en producten worden - waar door afnemers toegestaan - alleen in het seizoen gebruikt.
• Het slim plaatsen van ovens en afzuiging bij ver- en nieuwbouw zorgt ervoor dat de bakkerij minder snel vervuilt. Het gebruik van schoonmaakmiddelen neemt zo af en er hoeft minder tijd besteed te worden aan geestdodend schoonmaakwerk.
• Het gebruik van gecoate bakblikken die niet meer gesmeerd hoeven te worden. Daardoor zijn nagenoeg geen smeermiddelen meer nodig. Dit leidt – net als de afname van de hoeveelheid gebruikte schoonmaakmiddelen - tot een lagere milieubelasting door productie, transport en afvoer van deze middelen.

Bijdragen aan het welzijn van eindgebruikers

De producten van Bakkerij van Doorn, vaak basisvoeding, spelen een belangrijke rol in de gezondheid van onze eindgebruikers. Daarmee draagt Bakkerij van Doorn verantwoordelijkheid voor de klanten van zijn afnemers. Borging van productkwaliteit en voedselveiligheid is van cruciaal belang. Vanzelfsprekend voldoet Bakkerij van Doorn aan alle wettelijke eisen.
• Bakkerij van Doorn is FSSC 22000 gecertificeerd.
• Externe autoriteiten, zoals het Nederlands Bakkerij Centrum, beoordelen structureel de producttechnische kwaliteit en de naleving van de technisch-organisatorische aspecten op het gebied van hygiëne.
• Bakkerij van Doorn ondersteunt en participeert actief in branchebeleid, zoals die gericht op verlaging van zout en verzadigd vet in bakkerijproducten.
• De behoefte aan producten die voldoen aan specifieke dieetwensen varieert sterk. Bakkerij van Doorn biedt haar afnemers een deugdelijk assortiment met producten die passen in een glutenvrij dieet, een lactosevrij dieet of een zoutarm dieet. Daarnaast biedt Bakkerij van Doorn haar afnemers eveneens de mogelijkheid tot de ontwikkeling van dieetproducten op maat.
• Bakkerij van Doorn kiest bij voorkeur voor gekwalificeerde leveranciers. Daar is de betrouwbaarheid en kwaliteit van producten en diensten vaak groter. Langdurige samenwerking leidt tot meer efficiency en daarmee tot een betere eindkwaliteit, minder verspilling van energie en beperking van de afvalstroom. Ook leidt het tot een meer constante kwaliteit van de bakkerijprocessen.
• Bakkerij van Doorn neemt in hun eigen winkels actief deel aan branche-activiteiten om mensen, die het minder getroffen hebben bij te staan. Een recent voorbeeld daarvan is de actie om in Haïti na de aardbeving nieuwe bakkerijen op te zetten met behulp van fondsenwerving via een speciale broodverpakking. Ook zet Bakkerij van Doorn zich in voor de kankerstichting door actief deel te nemen aan de Samenloop voor Hoop activiteit.


Het aantal maatregelen van Bakkerij van Doorn op het gebied van duurzaam ondernemen is zeer omvangrijk. Van veel maatregelen is het positieve resultaat direct zichtbaar is. Evenzo zijn er veel maatregelen, waarvan het economisch voordeel niet direct zichtbaar of zelfs afwezig is. Toch leiden deze maatregelen over het algemeen wel tot bijvoorbeeld betere processen en op langere termijn tot betere arbeidsomstandigheden, minder milieubelasting of bijvoorbeeld beperking van afval.